miercuri, 6 aprilie 2022

Economisire - exista alternativa la bănci?

V-am tot povestit ca viata mea s-a schimbat mult din momentul in care a apărut în familia noastră bebelina. Dincolo de viata de zi cu zi, care - este evident pentru toată lumea - nu are cum sa mai fie vreodată la fel, s-au schimbat și planurile și proiecțiile nostre pentru viitor. Înainte era "despre noi doi", acum este "despre ea și noi" sau, de cele mai multe ori "doar despre ea". Ne gândim mereu la viitorul ei, la ce este mai bine pentru copila, pentru sănătatea ei, pentru dezvoltarea ei armonioasa, pentru educația și pentru oportunitățile ei în viata. Dacă la unele dintre aceste preocupări răspunsul tine mai mult de noi, la multe altele perspectivele sunt influențate de foarte mulți factori din exterior. Nimeni nu știe ce va fi peste 10, 20 sau 30 de ani.
Iată de ce am ales sa ne punem cumva viitorul la adăpost măcar pe plan financiar, în ideea de a avea o mica rezerva de bani pe care sa o putem folosi pentru a-i oferi micuței un start bun în viata. Eu nu mi-am putut urma visul de a studia la o anumita universitate, si nu vreau ca ea sa aibă astfel de constrângeri. Iar pana la facultate este drum lung, cu multe experiente de trait, locuri de văzut si cheltuieli de făcut. De aceea am decis sa facem economii și sa depunem lunar intr-un cont o anumită suma de bani, sub forma unei "rate". Dacă depui lunar, sub aceasta forma, ca și cum ai plătit o rata, este mai ușor sa economisești și sa nu te gândești ca poți sa renunți sa faci plata. Una din regulile de aur ale economisirii spune ca nu trebuie sa pui deoparte ce iti rămâne la final de luna, ci sa pui deoparte si sa trăiești cu ce iti rămâne.
Am cautat așadar la bănci diverse tipuri de depozite, însă nu am reușit sa găsim ceva care sa ofere și o oarecare dobânda mulțumitoare. Acolo unde este dobânda ea dispare ca prin minune atunci când se scad comisioanele de administrare și altele asemenea. 
Tot cautand mi-a fost recomandat un CAR. Sa va spun sincer, nici nu știam ca mai exista. Mama mea a fost în învățământ și aveau CAR acolo, unde punea lunar bani și ii lua când avea nevoie sau a făcut și împrumut pe baza lor. Prietena mea mi-a recomandat Casa de Ajutor Reciproc Top Invest, un CAR din Craiova, care oferă o dobânda mare, începând cu 01.11.2021,  de 7,3 %, pe an, cu capitalizare. (7,5 % cu capitalizare inclusa!). Mi s-a părut foarte avantajos, mai ales ca este cu capitalizare și se calculează zilnic. 
Pentru ca sunt direct interesata de niște depozite in lei super avantajoase si de economisire, am adresat celor de la Casa de Ajutor Reciproc Top Invest Craiova cateva întrebări, la care aștept cu maxim interes răspunsul. Promit sa îl împărtășesc cu voi.
Iată întrebările mele:
1. De ce își permite un CAR sa ofere o dobânda atat de mare în comparație cu o banca?
2. Aveți disponibil un produs financiar de economisire pentru copii? Ma refer aici la un produs asemănător depozitelor pentru copii de care aceștia pot beneficia la majorat, spre exemplu, asa cum găsim la unele bănci.
3. Exista o perioadă minima pentru care banii mei trebuie sa rămână la CAR înainte de a putea beneficia de dobânda sau de un eventual credit?
Pana primesc răspunsurile de la ei, va întreb și pe voi: economisiți? Dacă da, unde și cum?

 Update!!
Am revenit cu răspunsurile primite, asa cum am promis!
1.    De ce își permite un CAR sa ofere o dobânda atat de mare în comparație cu o banca?

    Pentru ca acesta este rolul CAR-ului, sa ofere dobanzi competitive.

    Casele de ajutor reciproc sunt institutii non profit, autorizate de catre BNR. Excedentul (profitul) realizat se distribuie membrilor prin dobanda acordată, în funcție de fondul social detinut. Banca repartizeaza profitul catre actionarii sai, care nu sunt persoanele ce detin depozite. Acesta este un aspect juridic. La CAR Top Invest avem in vedere un alt aspect si anume incurajarea membrilor si potentialilor membri sa economiseasca in conditii avantajoase. Atunci cand rata inflatiei este destul de ridicata, daca oferi o dobanda de 2-3 % pe an la depozite, nu cred că entitatea respectiva incurajaza economisirea. Dimpotriva!

    Mai direct spus, castigul realizat din activitatea curenta se acorda membrilor, in cursul unui an financiar profitul lunar trebuie sa fie repartizat propietarilor CAR, care sunt membrii sai. Dar, componenta de baza este legata de managementul performant realizat de catre consiliul director.


2.    Aveți disponibil un produs financiar de economisire pentru copii? Ma refer aici la un produs asemănător depozitelor pentru copii de care aceștia pot beneficia la majorat, spre exemplu, asa cum găsim la unele bănci.

Da. Indirect. Minorii nu pot fi titulari de drept ai unor depozite CAR. Parintii, bunicii lor, da. Avem parinti, bunici care economisesc constant, strict pentru copiii ori nepotii lor. Destinatia fondurilor sociale economisite este strict legata de copii si de nevoile lor viitoare. De multe ori acestia vin impreuna si solicita un extras, să vada cu cat a crescut suma depusa, cat au castigat. Bucuria lor este mare. Dar lucrul cel mai important este ca ei invata de mici elemente de educatie financiara si isi formeaza deprinderea de a economisii in fiecare luna. Am observat situatii in care parintii economisesc alocatia lunara a copiilor, dar si acestia mai pun ceva suplimentar.

3.    Exista o perioada minima pentru care banii mei trebuie sa rămână la CAR înainte de a putea beneficia de dobânda sau de un eventual credit?

Nu. Un membru CAR Top Invest poate pastra o suma depusa orice perioada doreste. Nu este conditionata primirea dobanzii de mentinerea sumei pentru o anumita perioada. De asemenea, se poate economisi fara ca un membru sa solicite un imprumut.

Dobanda se calculeaza la soldul zilnic, o persoana poate face depuneri sau retrageri partiale sau totale in orice zi. Daca economiile sunt pastrate 117 zile, dobanada se incaseaza pentru cele 117 zile. La banca daca desfiintezi un depozit inainte de termen se pierde dobanda acumulata pana la acea data, la CAR Top Invest avem alte valori. Ne respectam membri si ii incurajam sa-si consituie depoziete la CAR.

Mulțumesc domnului Presedinte al Consiliului Director de la CAR Top Invest Craiova pentru amabilitate și promptitudine! 

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu